دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور آخرین تحولات بازار پس از وقوع حادثه هوایی یارانه معیشتی، امشب قابل برداشت است (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سال گذشته ۴۲۸۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود + جزئیات فعال کارگری: کارفرمایان برای تبدیل وضعیت شغلی کارگران همکاری کنند واکنش شخصیت‌های اقتصادی به شهادت رییس‌جمهور مصرف گاز در ایران ۶ برابر متوسط جهانی وضعیت پرشدگی سد‌های خراسان‌رضوی و کشور + جدول (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اونس جهانی رکورد زد بورس تعطیل شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۰ واحد منزل مسکونی رایگان به مدت ۳ ماه در اختیار خانواده‌های سیل زده سپاه ۶۹ مشهد پیشرفت برقی‌سازی خط راه‌آهن مشهد-تهران صفر است | ۱۰۰ واگن مسافربری نو وارد شبکه حمل‌ونقل ریلی می‌شود نرخ میوه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول رئیس دایره بیمه کشاورزی خراسان‌رضوی: پرداخت غرامت به کشاورزان استان به‌سرعت انجام می‌شود بورس ۶۲ هزار واحد ریخت! | ۹۴ درصد نماد‌ها منفی شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مبلغ اجاره آپارتمان در منطقه راهنمایی مشهد سر به فلک کشید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت فعالیت بازار طلای مشهد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب در سکه همچنان وجود دارد
سرخط خبرها

رئیس اتاق ایران: تولید و صادرات به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر اقتصاد است

  • کد خبر: ۱۲۹۳۰۷
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
رئیس اتاق ایران: تولید و صادرات به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر اقتصاد است
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: توسعه صادرات و حضور موثر در بازار‌های جهانی، به اتکای داشتن خطوط تولید قدرتمند محقق می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین شافعی، صبح امروز ۲۰ مهرماه، در جمع دبیران اتاق‌های بازرگانی کشور و مسئولان بسیج تخصصی پارلمان‌های بخش خصوصی ایران تاکید کرد: توسعه صادرات و حضور موثر در بازار‌های جهانی، به اتکای داشتن خطوط تولید قدرتمند محقق می‌شود؛ و پایداری در عرصه صنعت و تولید نیز با ارتقای زیرساخت‌های تکنولوژیک و توجه ویژه به نوسازی ماشین‌آلات صنعتی میسر خواهد بود و عمده اهتمام در بخش اقتصاد باید بر این موضوعات تمرکز یابد.

صادرات موفق در پناه تولیدی قدرتمند شکل می‌گیرد

وی با بیان اینکه تولید و صادرات به عنوان مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر اقتصاد است افزود: مقام معظم رهبری در سالیان اخیر، مستمر و مکرر جایگاه خطیر بخش تولید را یادآوری نموده، اما با وجود این تاکیدات، همچنان در هر دو عرصه شاهد بروز مشکلات و چالش‌های متعدد هستیم. صادرات موفق در پناه تولیدی قدرتمند شکل می‌گیرد؛ اما این بخش با مسائل متعددی دست به گریبان است.

شافعی با اشاره به اینکه فرسودگی و عقب ماندگی ماشین آلات تولید و عدم ارتقای تکنولوژی در این بخش، ما را از رقبا عقب نشانده است افزود: متاسفانه بخشی از این حمایت‌ها به رغم رویکرد مثبتی که دنبال می‌کنند؛ در غایت خود به حمایت از تولید منجر نمی‌شوند. هر نگاه حمایتگری، باید در یک بازه مشخص تعریف شود و توانمندی و خوداکتفایی بنگاه‌های اقتصادی را دنبال نماید.

نگرانی از انحراف اعتبارات دانش بنیان

وی افزود: آنچه امروز شاهدیم، خلاف این اصل است و بخشی از جریان تولید ما، منهای حمایت‌های معمول و معهود، قادر به ادامه فعالیت نیست و این ما را نگران می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: حمایت از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان، یک اقدام ارزشمند و ضروری است، اما نظارت بر نحوه تخصیص این حمایت‌ها امری خطیر به شمار می‌آید. تاکید نباید صرفا بر رشد آماری این شرکت‌ها باشد بلکه هدایت کارآمد حمایت‌ها به بنگاه‌هایی که به صورت واقعی در این حوزه فعال هستند؛ مدنظر است و می‌تواند از اسراف سرمایه‌های کشور جلوگیری نماید. نگرانیم که اعتبارات و حمایت‌هایی که امروز به نام «دانش‌بنیان»‌ها تخصیص می‌یابد؛ مسیر انحراف را طی کند.

بسیج خطاب خدماتش جامعه و مردم است

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران به این موضع اشاره دارد که امیدواریم این بخش در سایه فلسفه واقعی بسیج خدمت‌رسانی کند و به این مسئله توجه شود که بسیج اسوه اخلاق و پرهیزگاری است و خطاب خدماتش نیز جامعه و مردم هستند. به عنوان یک اصل اساسی توجه داشته باشیم که اخلاق، زیستنی است و به گفتار نیست؛ بلکه در کردار افراد نمایان می‌گردد و اگر به این اصل عمل شود، شاهد تحقق اهداف‌مان در این عرصه خواهیم بود.

عمده مسائل ریشه اقتصادی دارد

شافعی تاکید کرد: به نظر می‌رسد عمده مسائلی که امروز در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی اتفاق می‌افتد، دارای ریشه اقتصادی است. نقش‌آفرین اصلی عرصه اقتصاد، بخش خصوصی است و اگر قرار باشد مسائل فرهنگی و اجتماعی اثرپذیری لازم را ایجاد کند، باید اقتصادی تاثیرگذار داشته باشیم.

این فعال اقتصادی گفت: رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته تقریبا صفر بوده و در سنواتی هم به درجات منفی میل کرده است. آمار‌های واقعی، سیمای اقتصاد ما را با توجه به اقتضائات و شرایط موجود آن تصویر می‌کنند و اگر نگاه ما بر ارتقای ظرفیت‌های موجود استوار است، باید این مباحث را بپذیریم و در پی اصلاح شرایط موجود و تامین الزامات برای عبور از مشکلات، برآییم. تاکید داریم که اتاق‌های بازرگانی در بهبود این وضعیت اثرگذار هستند و به‌رغم هر نوع محدودیتی، باید به وظیفه خود در این حوزه عمل کنیم.

شافعی امنیت و حفظ حقوق مالکیت را به عنوان دو مسئله در عرصه سرمایه‌گذاری نام برد و افزود:: پیش‌بینی پذیر بودن رویه‌های اقتصادی، یکی از مصداق‌های مهم امنیت تولید و سرمایه‌گذاری است؛ اما متاسفانه چنین امری در کشور ما به ضعف دچار است و سرمایه‌گذار تصویر روشنی از فردا و آینده کاری خود ندارد.

مشکلاتی کهنه در بخش زیرساختی، گریبانگیر ماست

رئیس اتاق ایران با اشاره به تلاش‌های اخیر دولت در اجلاس شانگ‌های و اوراسیا و تاثیر آن بر عرصه صادرات کشورمان به عنوان یکی از حوزه‌های نجات دهنده اقتصاد، متذکر شد: امروز شاهد آن هستیم که فرصت‌هایی طلایی در عرصه بین‌الملل ایجاد شده است؛ عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و اتحادیه اوراسیا موقعیت‌های ارزشمندی را برای ایران به وجود آورده؛ اما باعث تاسف است که تاکنون نتوانسته‌ایم، آنچنان که شایسته است از این فرصت‌ها بهره بگیریم. مشکلاتی کهنه در بخش زیرساختی، گریبانگیر ماست. بخشی از آن‌ها نیز در حوزه امکانات بنادر، بخش حمل و نقل و مرز‌ها وجود دارد. همه این مسائل را نمی‌توان به تحریم‌ها پیوند داد و گره‌های اینچنین را باید در داخل گشود.

به گفته رئیس اتاق ایران، بررسی‌های اقتصادی حاکی از آن است که با توجه به توسعه تعاملات میان کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، در دهه‌های آینده، قاره آسیا به یک نقطه مهم برای تمرکز قدرت اقتصادی تبدیل می‌شود. در این میان، ایران نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی شرایطی بی‌نظیری دارد و در صورتی که از هم اکنون برنامه‌ریزی لازم انجام بگیرد، می‌توانیم در عرصه اقتصاد، تحولات بزرگی را رقم بزنیم و عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران نماییم.

بحران آب کشور را تهدید می کند

شافعی با اشاره به به مسئله حیاتی آب و بحران در منابع این بخش پرداخت و تصریح کرد: امروز بحران آبی، بیش از دیگر مسائل، آینده کشور را تهدید می‌کند. بررسی‌های سه سازمان معتبر بین‌المللی حاکی از آن است که در صورت ادامه وضعیت موجود، در ۲۵ سال آینده وضعیت حیاتی کشور به شدت دچار مخاطره خواهد شد و فرصتی کوتاه شاید به اندازه یک دهه برای اتخاذ تدابیر کارآمد، اقدام و در نتیجه عبور از این بحران داریم.

وی اضافه کرد: امیدوارم با همگرایی دولت، نهاد‌های متولی و همچنین بخش خصوصی، اقتصاد کشور از پیچ تند مشکلات به سلامت عبور کند. در بازه کنونی، منابع موجود کشور چه در بخش آب و چه در حوزه‌های دیگر، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید مغتنم شمرده شوند. به طور قطع اقتصاد ما می‌تواند شکوفایی را تجربه کند؛ اما تا مسائل و مشکلات موجود چاره‌جویی نشود، وضعیت معیشتی مردم اصلاح نخواهد شد و مشکلات اجتماعی نیز روزافزون خواهد بود.

شافعی با اشاره به سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تسهیلات بانکی خاطرنشان کرد: تجارب ما در سنوات گذشته نشان داده که بعضا تخصیص بدون برنامه تسهیلات حمایتی و وام‌های موسوم به خوداشتغالی، بدون نظارت و راهبری لازم می‌تواند هدررفت این منابع را منجر شود و ثمراتی که از آن‌ها انتظار می‌رفته (همچون اشتغال پایدار) را محقق نسازد. به همین استناد، درخواست بخش خصوصی، نگاه جامع به روند تخصیص این کمک‌ها و حمایت‌ها است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->